• Letenky
  • Hotely
    Kde
    Príchod
    Odchod
  • Knihy
  • Prenájom áut

Pri posvätnej rieke Gange

V januári tohto roku sa konala v Indii Kumbhamela. Je to v podstate najväčší hinduistický sviatok, ale prichádzajú naň ľudia zo všetkých kútov Zeme. Okrem Európanov sme tu stretli Američanov i Austrálčanov.

V januári tohto roku sa konala v Indii Kumbhamela. Je to v podstate najväčší hinduistický sviatok, ale prichádzajú naň ľudia zo všetkých kútov Zeme. Okrem Európanov sme tu stretli Američanov i Austrálčanov. V priebehu troch týždňov sa tu "premlelo" asi 60 miliónov ľudí.

Slávnosť poriadajú každé tri roky, na štyroch miestach pre Indov posvätnej rieky Gangy. Tento 12-ročný cyklus sa začína na hornom toku v meste Haridvar, kde Ganga opúšťa Himaláje a vstupuje na nížinu.

V poradí druhá slávnosť sa koná pri meste Allahabád. A práve tohtoročná bola tu. Toto miesto je výnimočné tým, že do Gangy sa vlieva rieka Jamuna, a podľa svätcov sa k nej pridáva v dobe slávnosti duchovná rieka Saraswati. Preto je považovaná za najväčšiu a nazývaná je Mahakhumbamela.

V septembri, po opadnutí vôd Gangy z monzúnu a topiaceho sa himalájskeho snehu, začnú domáci budovať na oschnutých brehoch obrovský tábor. Presvedčili sme sa, že majú v tom niekoľkostoročnú tradíciu, na všetko je pamätané. Územie je rozdelené do štyroch sektorov. Vybudujú hlavné a vedľajšie cesty. Hlavné sú široké, je tu miesto pre obchodíky, peších, pre vozidlá sú na piesčitej zemi položené v štyroch pásoch železné platne, plocha ulíc je pravidelne vlhčená, aby piesok držal pokope. Na stĺpoch je verejné osvetlenie, miestny rozhlas, elektrické vedenie, rozvod elektriny a vody do každého samostatného kempu. Armáda zmontovala asi osem pontónových mostov. Jednotlivé kempy sú vybudované podľa požiadaviek záujemcov. Nie je možné táboriť "divoko". Nad všetkým dianím bdie polícia posilnená armádou. Videli sme, že na urobenie poriadku stačí indickým policajtom dlhá palica. Rázne zakročili pri stupňujúcej sa davovej psychóze pred kúpeľom. K cudzincom sa správali priateľsky, poradili zblúdilcom, dovolili nám fotografovať z vežičiek na stanovištiach a hlavne nikdy sa nezabudli opýtať, z ktorej krajiny prichádzame.

Vybudovaný tábor sa začal osídľovať od 8. januára do 14. januára, kedy astrológovia stanovili prvý kúpeľ. Ďalšie dva kúpele určili na 24. a 29. januára. V týchto dňoch bola vo vesmíre zvláštna konštelácia planét, z ktorej na miesto slávnosti plynula pozitívna energia. Tohtoročná mala tú výsadu, že sa opakuje len raz za 144 rokov. Tomu zodpovedala aj návštevnosť. Na mieste, kde sa miešajú vody Gangy s Jasmunou, je kúpeľ najúčinnejší. Preto je snahou väčšiny ľudí dostať sa sem, ale má to svoje pravidlá, na ktoré organizátori starostlivo dbajú. Tento vyhradený priestor nedovolia ani filmovať. Tí, čo sa nedostanú do sprievodov, ktoré sprevádzajú svojich predstavených na alegorických vozoch a majú právo kúpeľa tu, snažia sa okúpať čo najbližšie. Zvládnutie takého množstva ľudí vyžaduje dokonalú súhru a organizátori to skutočne dokázali. Samotný kúpeľ sa koná rôzne. Voda v rieke je plytká, niektorí chodili po kolenách vo vode, iní stáli a umývali sa, ale najviac sa kúpali celí. Načierali vodu do dlaní, spievali alebo šepkali rôzne mantry, a potom si obradne liali vodu na hlavu. Všetci boli nadšení, navzájom si gratulovali a želali vám, aby ste sa stali vo svojej krajine hoci aj prezidentom. Z ľudí bolo cítiť obrovskú radosť. Podľa jedných kúpeľ očistí od hriechu, podľa iných prečistí telo a jeho čakry (energetické centrá tela). Tak, či tak, Indovia tomu veria. Dôkazom toho bola masa jasajúcich ľudí. V dňoch medzi kúpeľmi sa poriadajú návštevy, prichádzajú aj vládni politici i významné osobnosti. Zavítal aj tibetský Dalajláma. Pri prechádzkach ulicami sme videli množstvo obchodíkov; väčšina mala svoj tovar len tak, na dekách. Atrakcie so slonmi a opicami - fakírov s hadmi nebolo vidieť. Indovia sú hrdí na slávnu históriu, veľké osobnosti. Celé dni a noci spievajú bhadžany (oslavné duchovné piesne). Nehynúci symbol lásky Ráma a Sita je oslavovaný všetkými spôsobmi. Všetky indické božstvá sú tu zastúpené svojimi, z bambusu a plátna zhotovenými chrámami, kde sa konajú divadelné a hudobné predstavenia. Okolo polnoci sa huriavk stíši, ale nočný pokoj ako poznáme u nás, nezavládne. Tí čo oddychujú, nebránia tým, čo spievajú celú noc. Ľuďom odetým v oranžovom rúchu je vzdávaná úcta. Oranžová farba symbolizuje v Indii čistotu, duchovnosť a nádej. Zaujali nás aj Indky v pestrých sárí, s množstvom ozdôb na hlave, tele, s prstienkami na prstoch nôh. Na členkoch mali retiazky s roľničkami, ktoré pri chôdzi cengali.

Boli to krásne dni. Po skončení sviatku Kumbhameli sme navštívili ešte niektoré pamiatky. A samozrejme, tie najpozoruhodnejšie sme si vyfotografovali - aby nám pripomínali fantastické zážitky.

Kolektív - Jóga v dennom živote



Tento text bol prevzatý z časopisu Cestovateľ so súhlasom vydavateľa.


Autor/zdroj: Časopis Cestovateľ
Text bol naposledy zmenený dňa: 09.09.2002