• Letenky
  • Hotely
    Kde
    Príchod
    Odchod
  • Zájazdy
  • Knihy
    8.01 € (241.31 Sk)
  • Prenájom áut

Fulltext alebo katalóg?

Najjednoduchšie pravidlo vyhľadávania znie: vyskúšajte najskôr katalógy, preskúmajte tých pár adries, ktoré vám ponúknu, a až potom sa vydajte do nebezpečných vôd fulltextových.

Ak nájdete v katalógu kapitolu Zimbabwe a v nej odkaz Turistické atrakcie, môžete si byť na 95 percent istí, že za odkazom bude skutočne stránka o turistických atrakciách v Zimbabwe. Pokiaľ však zadáte reťazec "turistické atrakcie" +Zimbabwe do nejakého fulltextového vyhľadávača, medzi výsledkami sa určite objavia aj stránky o progresívnom pestovaní mandarínok v Lotyšsku či o minuloročnom sústredení novozélandskej kriketovej reprezentácie (hádajte, kde!). Na takýchto zdanlivo nijako nesúvisiach stránkach pri podrobnejšom preskúmaní zrejme objavíte vetu: ”Táto stránka je o lotyšských záhradkároch a nie o nejakých hlúpych turistických atrakciách v Zimbabwe."
V katalógoch budete mať úspech so všeobecnejšími pojmami počasie, Amazonka, cestovanie, hudba, môžeme tu ľahko nájsť aj zdroje so základnými informáciami o štátoch. Najväčším celosvetovým katalógom je www.yahoo.com. Na Slovensku sa rozhodnite pre www.superzoznam.sk (skrátene www.szm.sk), www.zoznam.sk, alebo v prípade krajnej núdze www.katalog.sk, rozbieha sa aj katalóg portálu www.edom.sk. V Čechách dominuje gigantický starší brat slovenského Zoznamu na www.seznam.cz. Vo fulltextových vyhľadávačoch zasa hľadajte špecializované stránky (austrálske krokodíly, vodopády na škótskych ostrovoch).
Okrem toho existuje aj množstvo špeciálnych vyhľadávačov - k cestovateľským sa dostaneme čoskoro, z ostatných možno spomenúť napríklad preslávenú slovenskú adresu astalavista.box.sk, kde môžete nájsť registračné čísla pre kradnutý softvér. Nie, nie je to legálne, je to internet...
Na záver, akoby toho nebolo dosť, treba dodať, že ani ten najväčší katalóg zďaleka nepokrýva celý web. V čase písania tejto knihy počet webových stránok na internete už presahoval jednu miliardu (podľa výskumu spoločností Inktomi a NEC, pozri www.inktomi.com/webmap/), pričom Altavista z nich pokrýva len štvrtinu a v tom čase najväčší vyhľadávač FastSearch (www.alltheweb.com) 300 miliónov. Každý deň pritom podľa odhadov pribúda až 1,5 milióna nových stránok.


Autor/zdroj: Tomáš Bella
Text bol naposledy zmenený dňa: 28.06.2001