• Letenky
  • Hotely
    Kde
    Príchod
    Odchod
  • Zájazdy
  • Knihy
    14.02 € (422.37 Sk)
  • Prenájom áut

Ako si nafilmovať dovolenku - 2. diel

Nakrúcanie s amatérskou kamerou nie je dnes nijaký nezvyčajný jav. Ak filmovanie beriete vážnejšie a záleží vám na výsledku, môžete aj ako amatér nafilmovať pútavé video. Stačí na to iba trpezlivosť a niekoľko pravidiel, od ktorých sa odrazíte k vlastnej tvorbe.

Kompozícia
Kompozíciou sa označuje usporiadanie objektov v obraze. Najzákladnejšie pravidlo pri kompozícii je, aby obraz povedal presne to, čo chcete. Čím zrozumiteľnejšie sa vám podarí nasnímať objekty, tým filmovejší zážitok budete mať. Kompozícia kamery má veľa spoločného s fotografiou. Najčastejšia amatérska chyba pri snímaní postavy je, keď sa kameraman snaží umiestniť hlavu do stredu obrazu. Ak sa sníma postava, nad hlavou by mal byť kúsok voľného miesta, aby nevznikol dojem nízkeho stropu a postava by sa mala umiestniť na bok obrazu - podľa toho, čo robí, resp. čo s postavou súvisí.

Ak chýba v kompozícii tzv. akčný priestor, hneď rozpoznáte amatéra od profesionála. Postava, prípadne portrét by mal byť umiestnený tak, aby ostalo viac voľného priestoru na prípadný pohyb. Ak teda tvár človeka pozerá na obrazovke doľava, vľavo vzniká akčný priestor, hlavu teda umiestnime viac vpravo.

Nezabúdajte filmovať aktuálne dianie v obraze. Ak snímate portrét človeka ukazujúceho prstom mimo obrazu, vznikne prirodzene otázka pre diváka - na čo ukazuje. Treba teda kamerou sledovať ďalšie dianie. Ak do obrazu napríklad náhle vbehne niečia ruka, je vhodné plynulo ukázať, komu ruka patrí. Snažte sa rozmýšľať ako divák, ktorému obraz kladie podvedomé otázky.

Veľmi dôležité je držať kameru tak, aby sa obraz nenakláňal na stranu. Ak je naklonený horizont krajinky, divák má pocit, že ide o kopec. Ak snímate postavy s naklonenou kamerou, divák sa snaží podvedome obraz vyrovnávať a pôsobí to naňho veľmi rušivo. Vždy sa snažte horizont obrazu držať rovno. Ak snímate roh budovy, prípadne stĺp, mal by byť rovnobežný s vertikálnym okrajom hľadáčika.

Strih
Je veľa možností, ako si zostrihať video na počítači v domácich podmienkach. Ale strihovo treba myslieť už pri filmovaní! Strih je jedna z najpodstatnejších častí videa, pretože spája myšlienky do súvislého filmového rozprávania.

Dĺžka záberov - ak nemáte možnosť váš záznam dodatočne zostrihať, musíte už pri filmovaní rozmýšľať nad dĺžkou snímania jednotlivých záberov. Záber by mal byť tak dlhý, aby ste si na ňom stihli všimnúť to podstatné. Ak je záber krátky, pôsobí na diváka nedopovedane a rušivo. Ak je dlhý, divák sa začína nudiť a rozptyľujú ho nepodstatné veci v zábere.

Akcia - snažte sa odhadnúť dianie v obraze tak, aby ste neodstrihli nedokončenú akciu. Ak chcete strihnúť koniec záberu, v ktorom práve niekto vstáva zo stoličky, mali by ste počkať, kým sa postaví, alebo skončiť záber už pred náznakom postavenia sa. Ak snímate rozprávajúceho človeka, snažte sa skončiť záber tak, aby nevznikla nedokončená myšlienka z rozprávania - minimálne ho nechajte dokončiť vetu.

Veľkosti záberov - vo filmovej a televíznej tvorbe sa používajú: veľký celok (popisujúci prostredie), celok (uvádzajúci objekt v prostredí), polocelok (zobrazujúci objekt-objekty), americký záber (po kolená postavy), polodetail (po pás postavy) a detail (napríklad tvár človeka). Aby strihy nepôsobili rušivo, je vhodné pri každom strihu meniť veľkosť záberu a uhol pohľadu.

Nadväznosť záberov - každý záber by mal klásť akúsi podvedomú otázku, a zároveň dopovedať súvislosť z predchádzajúceho záberu. Nadväznosťou záberov rozprávate príbeh. Ak chcete porozprávať o nedeľnom grilovaní na záhrade pri peknom počasí, napíšte si rozprávanie v bodoch a tie sa pokúste povedať obrazom (celok: záhrada, detail: gril, celok: účastníci, detail: kalendár atď.). Je vhodné vždy nájsť záber, ktorým skončíte situáciu, aby bolo jasné, že gril-párty sa skončila (dohorený gril, celok prázdnej záhrady).

Čo s nakrútenou dovolenkou
Ak ste vlastníkom výkonného počítača a digitálnej kamery, môžete si spracovať záznam aj touto cestou. Stačí na to digitálny vstup (FireWire – už od 2¤000 Sk) a veľmi veľa času. Náročnejší sa môžu rozhodnúť nechať si spracovať dovolenku v niektorom digitálnom štúdiu (okolo 1000 Sk/h). Ak je však dovolenka pekne nakrútená, väčšinou stačí dorobiť jednoduchý titulok. Najdôležitejšia je archivácia, pretože hodnota nafilmovaného materiálu sa časom zvyšuje. Možnosti spracovania sú každý rok lepšie a finančne menej náročné. Preto je rozumnejšie investovať radšej do archivácie ako do drahého spracovania.

Väčšina ľudí archivuje svoje záznamy na VHS kazetách. VHS je však zastaraná a nekvalitná technológia. Ak vlastníte kameru HI8, Digital8, prípadne miniDV, záznam si pozerajte priamo z kamery pripojenej na televízor (kvalita VHS je maximálne 230 obrazových riadkov, kvalita miniDV je 576 obrazových riadkov). Ak vlastníte DVD prehrávač, porozmýšľajte nad výrobou vlastného domáceho DVD. Napálenie stojí už od 2500 Sk.

1.diel


Autor/zdroj: Peter Harum
Text bol naposledy zmenený dňa: 22.07.2002