Kalkata - Doprava po meste

  • Letenky
  • Hotely
    Kde
    Príchod
    Odchod
  • Knihy
  • Prenájom áut

Vzdialenosti v meste sú príliš veľké, aby bolo možné sa presúvať bez dopravy, i keď značný počet pamiatok je akumulovaný v mestskom centre, ktoré sa dá zvládnuť peši.

Kalkatské cesty sú plné osobných áut (najviac značky Ambasador a Tata). Aj keď miestne komunikácie sú stavané ako dvojpruhové, často jazdia vedľa seba aj tri autá, a ak je to možné aj viac. Maximálna rýchlosť je 40 km/h.

Verejná doprava

CTC (Calcutta Transport Corporation) má rozdelené linky na minimálne 3 kategórie. Bengálske čísla liniek sú značené znakom E - tzv. executive ("rýchly") alebo znak S - special (iba na vybrané miesta), pri inom značení si návštevník priplatí na cestovnom.

Hlavný problém verejnej dopravy je skutočnosť, že turista musí rozumieť bengálsky (nápis trasy), alebo musí veľmi dobre počúvať, kam autobus ide, lebo sprievodca stojí vo dverách a stále dookola kričí cieľovú zastávku. Ďalším problémom už je len „nastúpiť“ do autobusu, či električky. Nastupuje sa doslovne za jazdy (na križovatke idú autobusy a električky najpomalšie - tam je to pre Európana najjednoduchšie).

Autobus
Preprava autobusovou sieťou je chaotická a únavná. Minibusy

Jazdia poväčšine nadmernou rýchlosťou (mimochodom v Kalkate je najvyššia dovolená rýchlosť 40 km/h) po "náhodných" trasách, ktoré sú momentálne priepustné. Minibusy sú vymaľované na hnedo a na boku majú napísané cieľové stanice, ktoré sú v bengálčine.

Električka
Vhodnejšou voľbou sú pomalé električky, ktoré krúžia predovšetkým okolo mesta, majú zástavky v Park Circus, železničných staniciach Sealdah a Howrah. Okrem nedele sú v prevádzke denne medzi 04:00-23:00. Metro

V Kalkatebolo otvorené prvé metro v Indii, podľa ruských návrhov v r. 1984, ktoré zmiernilo zápchy na uliciach. Jedna vlaková súprava jazdí pozdĺž celého mesta, od stanice Dum Dum (sever) k Tollygunge (juh) so zástavkami v Kalighat, Park Street, Esplanade a Maidan. Vozne sú čisté, i keď často preplnené. Sedadlá sú striktne oddelené pre mužov a ženy.

Metro jazdí presnejšie ako indické vlaky ale iba 14 hodín denne (v nedeľu len poobede).

Vlak
Vlaky používajú širokorozchodné koľaje. V Kalkate sú 2 veľké stanice – Howrah a Sealdah, ostatné sú veľmi husto roztrúsené po meste, čo uľahčuje prevoz ľudí na miesta, kde nejazdí metro, alebo iný dopravný prostriedok.

Taxík

Taxíky sú v prevádzke 24 hodín, kalkatskí taxikári sa radia medzi najmilších v rámci Indie, pričom cenu vždy účtujú podľa taxametra. Taxíky sa líšia od áut tým, že sú celé žlté a cez stred majú čierny pás, v ktorom je napísané číslo taxíka.

Cena za jazdu taxíkom je rôzna, alebo sa zjednáva, výhodnejšie je predplatiť si taxislužbu v hoteloch či staniciach.

Odporúčame dať si vypočítať jednu trasu taxíkom (a zaplatiť dohodnutú cenu na konci), nakoľko taxikári používajú dva systémy taxametrov. Ak sú vozidlá vybavené staršími typmi, mali by na konci jazdy vodiči premeniť údaj vzhľadom na súčasné poplatky, pretože staré zobrazujú 4x vyšší údaj, novšie 2x – aktuálna cena sa oproti taxametru zdvojnásobuje + 20% + batožina.

Trajekt
Po rieke Hooghly niektoré spoločnosti podnikajú krátke výlety na trajektoch, ktoré sa vydávajú na plavbu každých niekoľko minút. Premávajú najmä medzi Fairlie Place a inými miestnymi atrakciami.

Rikše a auto-rikše
Najmä v blízkosti trhovísk a v okolí ulice Suddar sú v prevádzke rikše s kreslami pre 2 až 3 osoby na veľkých kolesách, ktoré ťahá ľudská sila. Prvé indické rikše neboli v Kalkate, ale sa používali v Himalájach (1880). V Kalkate sa objavili až v roku 1900, kedy mohli prepravovať iba náklad. Až v r. 1914 bolo dovolené prevážať ľudí.

V roku 1939 mesto rozhodlo, že bude udeľovať licenciu maximálne pre 6 000 rikší, avšak do 80-tych rokov stúpol počet rikší na 50 000. Orientačne je cena 2 až 3 rupie za jazdu.

Cyklorikše slúžia na prevoz 2 až 3 osôb. Je to bicykel spojený s rikšou.

Auto-rikšesú motorizované trojkolky s počtom sedadiel 3-6, ktoré sa využívajú najmä na kratšie vzdialenosti v rámci mesta (nie v mestskom centre) a sú lacnejšie ako taxíky; vhodné je dohodnúť si cenu za jazdu vopred a poradiť sa s miestnymi obyvateľmi.

Prenájom automobilu
Návštevník si môže prenajať vozidlo vo väčších hoteloch len s vodičom. Ak hotel nemá informačnú tabuľu alebo nemôže zabezpečiť vozidlo, odporúčame skúsiť Park Hotel, ktorý prenajíma automobily s vodičmi i pre turistov, ktorí nie sú klientmi hotela. Prípadne Avis.