|
|
|||||
Netiketa – čo sa sluší a čo nie. Na rozdiel od prostredia štátu s nastolenou diktatúrou proletariátu, prostredia
základnej školy, či prostredia ktorejkoľvek vyspelej demokracie na internete
neexistuje nijaká inštitúcia či osoba, ktorá by mohla postihovať užívateľov za
nevhodné správanie. Napriek tomu, alebo práve preto - vyberte si sami - existuje
množstvo nepísaných pravidiel (zapísaných v nasledujúcich odsekoch :-), ktoré sa,
na rozdiel od pravidiel zákonne ustanovených, vcelku dodržiavajú. Ich rešpektovaním
si totiž užívatelia navzájom šetria čas, nervy a v neposlednom rade i peniaze. - Nepíšte, ak nemáte o čom. Neposielajte ďalej reťazové listy (iba ak dobrým známym), bezduchú korešpondenciu, nevyžiadanú reklamu, emailové vírusy či iný spam. Spamom je aj správa o tom, že sa objavil nový vírus a že to treba RÝCHLO oznámiť všetkým známym, pretože inak im počítač isto-iste o pár hodín exploduje. Spamom je Čínsky list šťastia, ktorý musíte poslať najmenej tridsiatim trom kamarátom, aby vás neopustila milá. (John reťaz pretrhol a spadla naňho traverza...). Spamom je cenník vašej firmy, ktorý ste rozoslali na emailové adresy nazbierané z vizitiek. (Tento druh spamu je navyše na Slovensku trestný.) - Neposielajte bez varovania emailom veľké súbory. Elektronickou poštou je
teoreticky možné poslať čokoľvek, hoci aj polhodinový videozáznam (samozrejme, v
digitálnom formáte). Odosielateľ aj príjemca však musia byť pripojení na internet
”dostatočne širokým káblom".Ak niekde z internetovej kaviarne v Tokiu, ktorá
je pripojená pevnou linkou, odošlete dajme tomu veľké fotky priateľovi na Slovensko,
budú ho čakať na slovenskom poštovom serveri o pár minút. Ich sťahovanie zo servera
do počítača cez telefónnu linku však môže zabrať pekných pár hodín, navyše sa
pri našej kvalite liniek nemusí vôbec podariť a dotyčný šťastlivec sa nielen
nepokochá na vašich skvelých záberoch Fudžisanu, ale zásielka mu zablokuje celú
poštovú schránku. - Pokiaľ to nie je skutočne nevyhnutné, neposielajte cez internet nijaké programy, najmä nie chronicky známe vianočné pozdravy s nahou animovanou tanečnicou. Nielen preto, že ich už každý aj tak pozná, a tak ich sťahovanie zo servera len zaberá čas, ale najmä preto, že sú mimoriadne často nainfikované počítačovým vírusom.Platí to, samozrejme, aj opačne: ak emailom dostanete neznámy program alebo dokument, alebo vám niečo podozrivé príde od neznámeho odosielateľa, nepokúšajte radšej osud a správu bez otvárania príloh zmažte. (V čase ukončovania tohto textu však už boli známe aj prvé zárodky emailových vírusov, ktoré váš počítač infikujú bez toho, aby ste prílohu museli otvoriť. Proti takýmto záškodníkom vás ochráni len neustále spustený (rezidentný) antivírový program.) Takéto správy majú zväčša anglický text v duchu: ”Ahoj, to som ja, posielam ti ten skvelý vtip, ktorý si chcel. S láskou Betty." Nijakú Betty síce nepoznáte a anglický text ste horko-ťažko vôbec pochopili, no zvedavosť vám nedá, spustíte priložený program a vírus si za pár dní už bude pochutnávať na nevinných dátach vo vašom počítači. Nebezpečné môžu byť aj dokumenty vo Worde či Exceli, ktoré niekedy bývajú infikované takzvanými makrovírusmi. Pred otvorením takéhoto dokumentu, hoci aj od vlastného nadriadeného, skontrolujte nastavenie textového editora či tabuľkového procesora a zakážte mu spúšťanie makier. Tie sa bežne nepoužívajú a ak vám program hlási ich prítomnosť, s najväčšou pravdepodobnosťou sa k vám dobýja vírus. - Používajte emotikony (hovorili sme o nich na konci predchádzajúcej kapitoly). Je obrovský rozdiel medzi vetami ”Ty si teda cestovateľ." a ”Ty si teda cestovateľ :-))" Pokiaľ za ironicky myslenú vetu nedáte úsmev, bude zrejme pochopená úplne vážne. Každý čitateľ bude totiž predpokladať, že emotikony poznáte a keby ste chceli vyjadriť iný ako priamy význam vašej vety, použili by ste ich. - Pri odpovedi na email citujte vždy LEN relevantné riadky, na ktoré priamo odpovedáte. Povedzme, že ste dostali list, ktorý vyzeral takto: NADPIS: tvoje telefonne cislo? Ak stlačíte vo vašom emailovom programe tlačidlo ”Odpovedať", objaví sa zväčša pred vami rozpísaná odpoveď približne v takomto tvare: NADPIS: RE: tvoje telefonne cislo? Emailový program za vás automaticky vyplnil hlavičku - pridal pred ňu RE: (reply), čo znamená, že odpovedáte na predchádzajúci list. Zároveň skopíroval celý pôvodný list a pred každý skopírovaný riadok pridal znak ”>" (Výnimočne sa používajú aj iné znaky, napríklad priama zvislá čiara.) Dôvod je jednoduchý - teraz už nemusíte vypisovať ”V minulom liste si sa ma pýtal, aké je moje telefónne číslo...". Stačí ponechať RELEVANTNÝ riadok z pôvodnej správy a predeň alebo zaň dopísať odpoveď. Napríklad takto: NADPIS: RE: tvoje telefonne cislo? Všimnite si, že všetky ostatné riadky sú vymazané. Ak budete z lenivosti posielať späť všetky riadky, bude to podobné, akoby ste si v reštaurácii utierali zamastené ruky do obrusu - ostatní vás budú mať za blázna a spoločníkom pekne otrávite život. Netiketu pre pokročilých si môžete naštudovať na adresách www-kiv.zcu.cz/~brada/vyuka/zps/texty/etiq/, www.mirex.sk/text/clanok_ako_pisat_majly.htm alebo kvas.cdtip.sk/netiketa.htm. |
|
||||