Ako cestovať s Internetom
- Tomáš Bella
 
 
  Duch internetu

Severná Kórea, Čína, Kuba, Vietnam a internet - to je možno päť posledných bášt socializmu na našej planéte. Čím je internet, Made in USA, podobný socializmu? Na internete sa pohybuje neuveriteľné množstvo ľudí, ktorí si vymyslia vlastný projekt (napríklad databáza miest v Čechách vhodných na stopovanie - home.zcu.cz/~bob/autostop1.html), vložia doň všetky svoje poznatky, vzdelanie, inteligenciu, technické prostriedky a v neposlednom rade peniaze, aby výsledky svojej práce napokon - rozdali.

Existujú dve základné vysvetlenia tejto zvrhlosti. Optimisti tvrdia, že príčinou je vrodená slušnosť autorov obsahov, pretrvávajúci duch akademickej kolegiality a pradávny princíp neziskovosti, skrátka: ľudia na internete sú lepší *:-). Pesimisti považujú tento záhadný jav za dočasný - na internete sa vraj pohybuje ešte príliš malá časť populácie na to, aby bol akýkoľvek projekt ziskový. (V náručí prítulných Havajčaniek sa zatiaľ vyvaľuje len nemnoho majiteľov vyhľadávačov, ktoré sú najnavštevovanejšími stránkami a teda i najperspektívnejšími miestami pre umiestnenie reklamy. Na Slovensku si tí najúspešnejší internetoví ”podnikatelia" možno za získané peniaze doprajú každú zimu víkend v Tatrách :-).

Argument, že súčasné bezplatné služby časom nahradí nemilosrdný obchod, má svoju logiku. No i v USA, kde sa nikto nemôže sťažovať na nedostatok ľudí pripojených na internet či malú solventnosť obyvateľstva, už stroskotali mnohé pokusy vytiahnuť zo surferov nejaké peniaze na stránkach, ktoré boli predtým bezplatné. (Medzi najznámejšie príklady patrí sajt novín New York Times - www.nytimes.com.) Okrem miliónov nadšencov, ktorí obohacujú obsah internetu, už aj mnohé firmy pochopili, že ak chcú donútiť surferov prečítať si ich reklamné slogany, musia im ponúknuť aj niečo užitočné. Napríklad firma Shell ponúka na svojej stránke www.euroshell.com užitočnú interaktívnu automapu Európy.

Ďalšou nedostatočne kapitalistickou črtou, ktorá sa vyskytuje na sieti, je nezvyklá ochota ľudí rozdávať rady. Existuje množstvo diskusných skupín a emailových konferencií, mnohé obývané výhradne cestovateľmi, iné zase určené záujemcom o informácie z konkrétnej krajiny či regiónu. Vo všetkých pritom nájdete množstvo nadšencov, ktorí sú ochotní podeliť sa so svojimi vedomosťami. (Diskusným skupinám sa bližšie venuje kapitola Ostatný internet.)

Iným príkladom je webovský sajt www.allexperts.com, ktorý zhromažďuje expertov (podľa názvu stránky dokonca ”všetkých expertov") na najrozličnejšie otázky, vrátane cestovania a jednotlivých krajín. Stačí vyhľadať príslušný región a priamo zo stránky emailom odoslať dobrovoľníkovi - expertovi na danú oblasť - vašu otázku (Ktorá je najlepšia mexická reštaurácia v Sydney? Kde sa zadarmo vyspať v Kodani? Dá sa v Brazílii stopovať?).

Posledný príklad ducha internetu, ktorý prenikol aj do tejto nanajvýš papierovej knihy: ak niečomu v tomto texte nerozumiete alebo sa vám žiada viac informácií, môžete poslať vašu otázku na emailovú adresu tomas@journalist.com a autor vám zdarma a rád poskytne ďalšie informácie či vysvetlenie...

 

OBSAH

Čo je to internet?

História internetovej hystérie

Duch internetu (úryvok)

Reč nášho kmeňa (úryvok)

Email

Emailová adresa (úryvok)

Kde hľadať email?

Netiketa  - čo sa sluší a čo nie (úryvok)

Moja prvá emailová schránka

Web

Kde domov můj

Hádaj, na čo myslím (úryvok)

Hľadaj, rexo! (úryvok)

Fulltext alebo katalóg?

"Veľké stránky"

Nákupy a rezervácie cez internet

Ostatný internet

Irc - reálny rozhovor

Emailové konferencie (úryvok)

Veľký virtuálny výlet

Všeobecné rady (úryvok)

Pripraviť sa, pozor... (úryvok)

Tam a späť - doprava

Tam a spať - ubytovanie

Vlastná tvorba

Finito

Skratky a značky