• Letenky
  • Hotely
    Kde
    Príchod
    Odchod
  • Zájazdy
  • Knihy
  • Prenájom áut

Netiketa (čo sa sluší a čo nie)

Na rozdiel od prostredia štátu s nastolenou diktatúrou proletariátu, prostredia základnej školy, či prostredia ktorejkoľvek vyspelej demokracie na internete neexistuje nijaká inštitúcia či osoba, ktorá by mohla postihovať užívateľov za nevhodné správanie.

Napriek tomu, alebo práve preto - vyberte si sami - existuje množstvo nepísaných pravidiel (zapísaných v nasledujúcich odsekoch :-), ktoré sa, na rozdiel od pravidiel zákonne ustanovených, vcelku dodržiavajú. Ich rešpektovaním si totiž užívatelia navzájom šetria čas, nervy a v neposlednom rade i peniaze.
Pre pravidlá slušnosti na internete sa zaužíval termín netiketa, odvodený z anglických slov net (sieť) a etiquette (etiketa). (Do slovenčiny by sa dal tento termín preložiť možno ako ”sietiketa" :-). Ak nebudete netiketu dodržiavať, vyslúžite si povesť:
a) začiatočníka, amatéra, ktorý používa e-mail, ale nič o ňom nevie
b) grobiana či egocentrika, ktorému je jedno, že adresáti správy budú míňať svoje peniaze kvôli jeho pohodlnosti či hlúposti.
Ani jedna z možností zrejme nie je veľmi lákavá, tu sú preto hlavné zásady e-mailovej netikety:
- Nepíšte, ak nemáte o čom. Neposielajte ďalej reťazové listy (iba ak dobrým známym), bezduchú korešpondenciu, nevyžiadanú reklamu, e-mailové vírusy či iný spam. Spamom je aj správa o tom, že sa objavil nový vírus a že to treba RÝCHLO oznámiť všetkým známym, pretože inak im počítač isto-iste o pár hodín exploduje. Spamom je Čínsky list šťastia, ktorý musíte poslať najmenej tridsiatim trom kamarátom, aby vás neopustila milá. (John reťaz pretrhol a spadla naňho traverza...). Spamom je cenník vašej firmy, ktorý ste rozoslali na e-mailové adresy nazbierané z vizitiek. (Tento druh spamu je navyše na Slovensku trestný.)
- Neposielajte bez varovania e-mailom veľké súbory. Elektronickou poštou je teoreticky možné poslať čokoľvek, hoci aj polhodinový videozáznam (samozrejme, v digitálnom formáte). Odosielateľ aj príjemca však musia byť pripojení na internet ”dostatočne širokým káblom".
Ak niekde z internetovej kaviarne v Tokiu, ktorá je pripojená pevnou linkou, odošlete dajme tomu veľké fotky priateľovi na Slovensko, budú ho čakať na slovenskom poštovom serveri o pár minút. Ich sťahovanie zo servera do počítača cez telefónnu linku však môže zabrať pekných pár hodín, navyše sa pri našej kvalite liniek nemusí vôbec podariť a dotyčný šťastlivec sa nielen nepokochá na vašich skvelých záberoch Fudžisanu, ale zásielka mu zablokuje celú poštovú schránku.
Za MAXIMÁLNU akceptovateľnú veľkosť súboru, ktorú je možné poslať bez varovania, môžeme zatiaľ považovať 100 kilobajtov. Pre porovnanie - približne toľko má internetová časť tejto knihy napísaná vo formáte T602 (vo Worde je to o trochu viac), alebo jedna väčšia kvalitná fotka vo formáte JPEG. Na jednu disketu s kapacitou 1,4 megabajtov by sa zmestilo približne 14 takýchto súborov. (Veľkosť posielaných súborov, najmä textových, však možno podstatne znížiť použitín niektorého z takzvaných pakovacích programov, napríklad ARJ alebo ZIP. Tie dokážu dáta ”stlačiť" do menšieho balíčka, ktorý si príjemca, vlastniaci rovnaký pakovací program, môže rozbaliť do pôvodnej podoby.)
Každopádne je ťažké jednoznačne stanoviť prijateľnú veľkosť e-mailu, každý užívateľ je pripojený cez iného poskytovateľa internetu, telefonuje cez inú centrálu telekomu a má iný modem. Všetky tieto faktory vplývajú na rýchlosť prenosu.
Pokiaľ si teda nie ste ISTÍ, že adresát je schopný rozsiahlu zásielku prijať, pošlite súbory iným spôsobom. Okrem špeciálnych ftp serverov môžete využiť napríklad virtuálnu úschovňu (www.uschovna.cz), ktorá adresáta okamžite e-mailom upozorní, že si má vyzdvihnúť súbory, ktoré ste mu tu dočasne uschovali. Jej obsluha je veľmi jednoduchá a zvládne ju aj začiatočník.
- Pokiaľ to nie je skutočne nevyhnutné, neposielajte cez internet nijaké programy, najmä nie chronicky známe vianočné pozdravy s nahou animovanou tanečnicou. Nielen preto, že ich už každý aj tak pozná, a tak ich sťahovanie zo servera len zaberá čas, ale najmä preto, že sú mimoriadne často nainfikované počítačovým vírusom.
Platí to, samozrejme, aj opačne: ak e-mailom dostanete neznámy program alebo dokument, alebo vám niečo podozrivé príde od neznámeho odosielateľa, nepokúšajte radšej osud a správu bez otvárania príloh zmažte. (V čase ukončovania tohto textu však už boli známe aj prvé zárodky e-mailových vírusov, ktoré váš počítač infikujú bez toho, aby ste prílohu museli otvoriť. Proti takýmto záškodníkom vás ochráni len neustále spustený (rezidentný) antivírový program.) Takéto správy majú zväčša anglický text v duchu: ”Ahoj, to som ja, posielam ti ten skvelý vtip, ktorý si chcel. S láskou Betty." Nijakú Betty síce nepoznáte a anglický text ste horko-ťažko vôbec pochopili, no zvedavosť vám nedá, spustíte priložený program a vírus si za pár dní už bude pochutnávať na nevinných dátach vo vašom počítači.
Nebezpečné môžu byť aj dokumenty vo Worde či Exceli, ktoré niekedy bývajú infikované takzvanými makrovírusmi. Pred otvorením takéhoto dokumentu, hoci aj od vlastného nadriadeného, skontrolujte nastavenie textového editora či tabuľkového procesora a zakážte mu spúšťanie makier. Tie sa bežne nepoužívajú a ak vám program hlási ich prítomnosť, s najväčšou pravdepodobnosťou sa k vám dobýja vírus.
- Používajte emotikony (hovorili sme o nich na konci predchádzajúcej kapitoly). Je obrovský rozdiel medzi vetami ”Ty si teda cestovateľ." a ”Ty si teda cestovateľ :-))" Pokiaľ za ironicky myslenú vetu nedáte úsmev, bude zrejme pochopená úplne vážne. Každý čitateľ bude totiž predpokladať, že emotikony poznáte a keby ste chceli vyjadriť iný ako priamy význam vašej vety, použili by ste ich.
- Pri odpovedi na e-mail citujte vždy LEN relevantné riadky, na ktoré priamo odpovedáte. Povedzme, že ste dostali list, ktorý vyzeral takto:
NADPIS: tvoje telefonne cislo?
TEXT:
Ahoj Jano,
prosim ta, napis mi tvoje telefonne cislo do prace.
Dakujem
Miro,
ten, co si sa s nim minule opil v inet-cafe
  Ak stlačíte vo vašom e-mailovom programe tlačidlo ”Odpovedať", objaví sa zväčša pred vami rozpísaná odpoveď približne v takomto tvare:
NADPIS: RE: tvoje telefonne cislo?
TEXT:
> Ahoj Jano,
> prosim ta, napis mi tvoje telefonne cislo do prace.
> Dakujem
> Miro,
> ten, co si sa s nim minule opil v inet-cafe
E-mailový program za vás automaticky vyplnil hlavičku - pridal pred ňu RE: (reply), čo znamená, že odpovedáte na predchádzajúci list. Zároveň skopíroval celý pôvodný list a pred každý skopírovaný riadok pridal znak ”>" (Výnimočne sa používajú aj iné znaky, napríklad priama zvislá čiara.) Dôvod je jednoduchý - teraz už nemusíte vypisovať ”V minulom liste si sa ma pýtal, aké je moje telefónne číslo...". Stačí ponechať RELEVANTNÝ riadok z pôvodnej správy a predeň alebo zaň dopísať odpoveď. Napríklad takto:
NADPIS: RE: tvoje telefonne cislo?
TEXT:
>prosim ta, napis mi, ake je tvoje telefonne cislo do prace.
07-645564
Zavolaj dnes poobede.
Jano.
Všimnite si, že všetky ostatné riadky sú vymazané. Ak budete z lenivosti posielať späť všetky riadky, bude to podobné, akoby ste si v reštaurácii utierali zamastené ruky do obrusu - ostatní vás budú mať za blázna a spoločníkom pekne otrávite život. Netiketu pre pokročilých si môžete naštudovať na adresách www-kiv.zcu.cz/~brada/vyuka/zps/texty/etiq/, www.mirex.sk/text/clanok_ako_pisat_majly.htm alebo kvas.cdtip.sk/netiketa.htm.
Veríme, že výhody e-mailu ako komunikačného prostriedku pre cestovateľa sme dostatočne popísali v prechádzajúcich častiach V tejto kapitole si povieme, ako si založiť vlastnú e-mailovú schránku. Ako teda vlastnú adresu s prístupom cez web získať?
V prvom rade sa musíte rozhodnúť pre niektorý z mailových serverov. Zahraničné sú zväčša rýchlejšie a ponúkajú viac doplnkových služieb, slovenské sú zasa po slovensky (a české sú zasa po česky). V praxi však prebieha výber často podľa atraktívnosti ponúkanej domény. Ak si založíte schránku na www.post.sk, bude vaša adresa končiť @post.sk, ak na email.seznam.cz, bude končiť @seznam.cz a podobne. Najpopulárnejšou svetovou službou je www.hotmail.com, na Slovensku sa najviac využíva www.pobox.sk. V Čechách e-mail zdarma ponúka okrem Seznamu napríklad aj Atlas (www.atlas.cz). Rozsiahly zoznam serverov zdarma poskytujúcich e-mailové schránky nájdete na adrese www.freecenter.com/email.html.
My si ukážeme, ako vytvoriť schránku v doméne @yahoo.com. Ak vôbec neovládate angličtinu, môžete použiť www.pobox.sk alebo www.post.sk, s rizikom, že prístup k e-mailu zo zahraničia bude veľmi pomalý. Samotný proces vytvárania schránky je veľmi jednoduchý a zaberie len niekoľko minút.
Webová adresa poštovej služby Yahoo je mail.yahoo.com. Ak prichádzate prvý raz, kliknete na Sign Me Up (zaregistruj ma) a na nasledujúcej stránke úplne hore zvolíte ”non-USA sign up form" (formulár pre obyvateľov iných krajín ako USA). Zjaví sa vám stránka, na ktorej vyplníte najskôr požadované meno e-mailovej schránky (Yahoo ID) a heslo. Meno schránky, takzvaný ”login", je to, čo bude v názve schránky vľavo od zavináča. Mená ako jano či superman sú už dávno rozobraté, môžete teda zvoliť napríklad formu ”prvépísmenomena+priezvisko" alebo ”meno_priezvisko" (okrem písmen a číslic je možné použiť len podčiarkovník). Týmto menom a heslom sa budete zároveň neskôr prihlasovať do schránky. Heslo by malo mať najmenej osem znakov, ak vám záleží na tom, aby nikto nemohol čítať vašu poštu, nevoľte ako heslo meno vášho partnera, psa ani rodnej viesky. Ideálne je použiť slovo, ktoré sa nenachádza v bežných slovníkoch, optimálne by malo obsahovať písmená aj číslice. Heslo si zapíšte, nie však do súboru uloženého na serveri vo vašej firme. (Odporúčame nezapisovať heslá ani do dokumentu vo Worde či Exceli, ktorý je ”chránený" heslom. Chránený je len pred vašou sekretárkou, ale nie pred človekom, ktorý si dokáže stiahnuť z adresy security.lgg.ru/psw/crack.html špeciálny program a s jeho pomocou za pár sekúnd váš ”zašifrovaný" dokument odtajniť.)
Namiesto napísaného hesla sa zjavia vo formulári hviezdičky (keby vám niekto pozeral cez plece), musíte ho preto napísať dvakrát pod seba, aby sa vylúčil preklep.
V ďalšej časti vyplníte otázku, ktorú vám Yahoo položí, ak zabudnete heslo. Pre tento prípad musíte vyplniť aj e-mailovú adresu, na ktorú bude zabudnuté heslo poslané. Ak ešte žiadnu inú nemáte, čo je dosť pravdepodobné, skúste požiadať známeho, aby ste mohli použiť jeho schránku. Ak nemáte takúto možnosť, vyplňte adresu vymyslenú (napríklad vymyslena@adresa.sk) - ak však zabudnete heslo, už sa k schránke nedostanete.
Vyplniť musíte aj vaše osobné údaje - meno a priezvisko, krajinu, povolanie či pohlavie. Vlastne nemusíte. Meno a priezvisko sa bude objavovať na vašich e-mailoch, takže by bolo smiešne odosielať poštu pod značkou ”Meno Nepoviem", ale pri ostatných údajoch NIKTO nikdy nezistí, ak ich vyplníte náhodne a nesprávne. Táto rada sa týka najmä menej známych serverov ako Yahoo, ktoré požadujú vyplniť aj poštovú adresu či dokonca telefónne číslo. Tie by mohli byť neskôr rôznym spôsobom zneužité, preto si radšej podobné údaje vymýšľajte - s výnimkou prípadov, keď skutočne chcete, aby vám zo stránky na poštovú adresu niečo poslali.
Keď vyplníte všetky údaje, kliknete na tlačidlo na konci stránky a registrácia je dokončená - ocitli ste sa vo vlastnom mailboxe (poštovej schránke). V Inboxe, po našom ”prijatej pošte", vás už čaká pozdrav od tvorcov stránky - môžete si ho prečítať, pokusne naň odpovedať (určite sa potešia ;-[) a vyskúšať si jednotlivé služby schránky. Všetky funkcie sa ovládajú intuitívne, novú správu vytvoríte stlačením ”Compose", na prišlé listy odpovedáte funkciou ”Reply", nie je tu skrátka nič, čo by vás mohlo prekvapiť. Ak si náhodou neviete dať s niečím rady, použite Help.
Keď vás zábavky so schránkou začnú už nudiť, nezabudnite sa odhlásiť - stlačte sign out, log out alebo niečo podobné ;-).
Keď budete chcieť v zahraničí použiť e-mail, stačí znova zájsť na adresu mail.yahoo.com, do pripravených dvoch okienok vyplniť meno (login) a heslo, a hneď sa ocitnete znova vo vašej pošte.
E-mailových adries si navyše môžete vytvoriť ľubovoľné množstvo, napríklad pod rôznymi menami. Pri príprave textu do tejto knihy sme napríklad v priebehu desiatich minút vytvorili tri pokusné e-mailové schránky (kniha@yahoo.com, cestinet@yahoo.com a cestinet2@yahoo.com). Tie budú s najväčšou pravdepodobnosťou funkčné niekoľko mesiacov, kým systémový ”čistič" nezistí, že schránky nik nepoužíva a nezmaže ich.
Na ”niekoľko mesiacov" sa však radšej nespoliehajte, a ak chcete vašu schránku v budúcnosti používať, je dobré poslať do nej z času na čas nejakú pokusnú správu a z času na čas sa na svoje konto prihlásiť a pokusnú správu si prečítať.
Okrem Yahoo si môžete vybrať aj z mnohých ďalších serverov, napríklad na www.mail.com získate spomínanú atraktívnu doménu @vašaprofesia.com. Okrem toho tu môžete nastaviť automatické posielanie prichádzajúcich e-mailov na inú adresu (forward). Je to výhodné v prípade, ak predpokladáte zmenu vašej hlavnej e-mailovej adresy (zmeníte školu alebo zamestnávateľa) - známym budete rozdávať vizitky s adresou peter@doctor.com a pri zmene zamestnávateľa povedzme z @nemocnica.sk na @marnica.sk len zmeníte nastavenie schránky peter@doctor.com.
Bezpečnostné upozornenie na záver: vytváranie nových e-mailových schránok môže byť silne návykové. Autor tohto textu ich napríklad používa niekoľko desiatok, napríklad slovak@i.am, kvas@iname.com, tbella@hotmail.com, spam@miesto.sk, bizaro@mail.ru, 7bella@fphil.uniba.sk, bizaro@miesto.sk a dokonca dunco@dog.com... Buďte opatrní.


Autor/zdroj: Tomáš Bella
Text bol naposledy zmenený dňa: 21.02.2001