Čína - Doprava

  • Letenky
  • Hotely
    Kde
    Príchod
    Odchod
  • Knihy
  • Prenájom áut

Medzinárodná

Lietadlom
Národná letecká spoločnosť je Air China.

Letecké spoločnosti poskytujúce spojenia prevažne Pekingu, Šanghaja a Hong Kongu sú British Airways, Lufthansa či Air France.

Dĺžka letu z Londýna do Pekingu je cca 10 hodín.
Vlakom

Najvyužívanejšie vlakové spojenie predstavuje trasa Moskva – Peking cez Ulaanbaatar v Mongolsku a severočínsky Zabaikalsk.

 
Autom

Hlavné cestné spojenie nasleduje historickú obchodnú cestu cez Myanmar, Indiu, Rusko a Mongolsko.

Vnútroštátna

Lietadlom

Pokiaľ máte dosť peňazí a málo času, môžete k preprave v Číne využiť lietadlá vnútroštátnej leteckej spoločnosti CAAC, kde ako cudzinec zaplatíte za letenku trojnásobok. Ceny sú oproti druhej vlakovej triede s lehátkom zhruba troj až štvornásobné.

 
Vlak

Na dlhšie vzdialenosti je omnoho lepšie než autobus použiteľný vlak, ktorý je bezpečnejší, pohodlnejší a rýchlejší. Pre západného cestovateľa je v Číne železnica jednoznačne najlepším spôsobom dopravy.

 

Aj keď sú cestovné poriadky v čínštine, na mnohých veľkých staniciach bývajú pokladne pre cudzincov, kde väčšinou niekto hovorí aspoň trochu anglicky. Niektoré stanice už dokonca majú moderný počítačový rezervačný systém. Na väčších staniciach býva viacero čakární, často každá zvlášť pre konkrétny spoj. Príchody vlakov do veľkých staníc doprevádzajú zmätky a často do poslednej chvíle nikto netuší, na ktorú koľaj vlak príde. Na niektorých staniciach sa dokonca stretnete s osobnými prehliadkami a röntgenovaním batožiny ako na letiskách (pozor, môžu vám pritom zabaviť "nebezpečné" fľaše s palivom pre váš varič či plynové bombičky). I nástup do vlaku pripomína letisko: na nástupište sú všetci cestujúci vypúšťaní z čakárne naraz, pričom prechádzajú kontrolou cestovných lístkov. U každých dverí vlaku ich víta hosteska s vyšívanou šerpou. Vo vlaku už potom sprievodca väčšinou nechodí.

 

Podľa rýchlosti možno vlaky rozdeliť na niekoľko typov od diaľkových expresov až po prímestské slimáky. Čím vyššie je číslo vlaku, vyznačené na lístku a v cestovnom poriadku, tým je vlak pomalší a lacnejší. Najnižšie čísla teda majú medzinárodné rýchliky a vnútroštátne expresy. Vlakové triedy sú v Číne štyri: sedadlá bez miestenky (hard seat), sedadlá s miestenkou (soft seat), lehátka po troch nad sebou v otvorenom vagóne (hard sleeper) a štyri lôžka v uzavretom kupé (soft sleeper). Druhá sedadlová trieda bez rezervácie býva často beznádejne plná a o miesta v nej sa okamžite po príchode vlaku do stanice strhne bitka. Na dlhšie vzdialenosti a cez noc je najúnosnejšie jazdiť lehátkom (hard sleeper, t.j. celkom pohodlný matrac), ktoré je jen o málo drahšie než sedadlo s miestenkou, zhruba dvakrát drahší, než sedadlo bez miestenky a naopak cca dvakrát lacnejšie, než lôžko. Ak v priebehu dlhšej jazdy zistíte, že je pre vás sedadlo nepohodlné, môžete si u sprievodcu doplatiť za lehátko (ak je samozrejme niečo voľné).

 

Okrem toho, že sa na menších staniciach väčšinou s nikým nedohovoríte, sa pri nákupe lístkov objavuje niekoľko ďalších problémov. Cestovné lístky na dlhšie vzdialenosti možno v Pekingu teoreticky zakúpiť tri dni vopred, vo väčšine čínskych miest jeden deň vopred. Často ale bývajú vypredané, alebo sa na ne stoja dlhé rady. Niekde vám lístky bez problémov predajú za lokálne čínske ceny, inde vám ale pri pokladni naznačia, že cudzincom lístky nepredávajú vôbec. Potom máte dve možnosti: buď sa snažiť nájsť Číňana, ktorý vám za príplatok lístok kúpi, alebo si ho zadovážiť s prirážkou na hotelovej recepcii či v pobočke turistickej kancelárie. Kúpa lístku cez cestovnú kanceláriu vám môže ušetriť more času a starostí, ale výšku prirážky nemožno vopred odhadnúť. Môže to byť 10 - 20 %, ale i trikrát viac, než je cena lístku.

Pri kúpe cestovného lístka vám tiež predavač môže povedať, že už žiadne lístky nemá, aj keď opak je pravdou. Záleží to často od jeho momentálnej nálady a sťažovať sa nemáte kde. Je treba sa obrniť trpezlivosťou – i sami Číňania vedia, že lístok nemusia z nejakého záhadného iracionálneho dôvodu či rozmaru dostať na prvý pokus. Skúste to jednoducho neskôr v ten alebo nasledujúci deň. Ďalším častým javom býva, že mafie predavačov a obchodníkov jednoducho vykúpia všetky lístky na vlak a potom vám ho ponúknu za navýšenú cenu. Keď nastúpite do vypredaného vlaku zistíte, že je tam veľa voľných miest. Ale taká Čína už jednoducho je.

 
Autobus

Okrem vlakov možno v Číne pri cestách na kratšie vzdialenosti použiť autobus, ktorého hlavnou nevýhodou je hlasitá hudba, menšia bezpečnosť a nepohodlnosť. Stretnete sa s viacerými tipmi autobusov – od nepohodlných starých vrakov až po najnovšie japonské stroje s lehátkami. Naopak výhodou je jednoduchšie zadováženie lístku, ktorý si zakúpite priamo u šoféra alebo na predajných miestach. Až na niektoré frekventované turistické trasy sa u autobusových lístkov s cudzineckou prirážkou nestretnete.

 
Autostop

Za zvezenie sa v Číne často platí. Cenu nemôžete nikdy odhadnúť vopred, ale môže byť i vyššia ako cena cestovného lístka.

 

Väčšina uvádzaných informácií o krajine bola prevzatá zo sprievodcu pre (nielen) nezávislé cestovanie ázijskými krajinami, z knihy Cesta na Východ autorov Ivy a Ivana Brezinových. Táto publikácia by nemala chýbať vo výbave žiadneho cestovateľa chystajúceho sa na ázijsky kontinent!